نماز، معراج مومن

الصلاة معراج المؤمن

نماز، معراج مومن

الصلاة معراج المؤمن

نماز، معراج مومن
الصلاة معــــــــــــــــــــــــــــــــــراج المؤمن

آیت الله سید علی قاضی(ره): اگر نمـــــاز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفـوظ می ماند.
+++
دعای خیــر خادم پایگـاه را به دنبال خواهـــد داشت، هرگونه کپی برداری از مطالب ایــن پایگاه.
Telegram ID: @
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات
  • ۱۵ بهمن ۰۰، ۱۸:۴۵ - حلما
    عالی
  • ۳۰ خرداد ۹۵، ۲۳:۰۷ - (^_^)hafez (^_^)
    لایک

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ق.ظ

نماز براى او یک کار بود


در حقیقت تربیت و انسان سازى در نماز است. امّا در صورتى که نماز، نماز واقعى باشد آن حالت خشوع و توبه و تذکر در انسان موجود باشد. خدا رحمت کند استاد بزرگوار ما حضرت امام (قدّس سرّه) را، ایشان مى فرمود: من در محضر آقاى ملکى تبریزى بودم، امّا نه به عنوان استاد و شاگرد، مى آمدم و مى نشستم. ایشان نیم ساعت قبل از ظهر به مدرسه فیضیه مى آمد و مى نشست. من از حالش مى فهمیدم که منتظر وقت نماز است. اصلاً نماز براى او یک کارى بود. ایشان نقل مى کرد که من روزى رفتم به منزل ایشان، دیدم مرحوم ملکى مشغول نماز است و در آن حال این مجذوب خدا، همه چیزش را خدا جذب کرده از خود به تمام معنا بى خود است، در حال قنوت بود و چنین زمزمه مى کرد.

گر بشکافند سرا پاى من
جز تو نیابند در اعضاى من

(به نقل از آیة الله جعفر سبحانى در دومین اجلاس سراسرى نماز.)


 برگرفته از:
نماز خوبان (حکایات و داستانهایى از دانشمندان و فرزانگان )
على احمد پور ترکمانى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۳
سید ..
يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹ ب.ظ

بعضى از وضوهاى مستحبى


بعضی از مواردی که وضو داشتن در آنها مستحب است:
1- براى نماز میت؛
2- براى زیارت اهل قبور؛
3- براى رفتن به مسجد؛
4- براى رفتن به حرم امامان (علیهم السلام)؛
5- براى همراه داشتن قرآن؛
6- براى خواندن و نوشتن قرآن؛
7- براى مس حاشیه قرآن؛
8- براى خوابیدن؛
9- براى دعا و طلب حاجت از خداوند متعال؛
10- براى سجده شکر؛
11- شب عروسى براى عروس و داماد؛
12- براى آمیزش شوهر با زن در حال حاملگى؛
13- براى زن حائض مستحب است در اوقات نماز وضو گرفته و در جایگاهش به اندازه نماز خواندن بنشیند و مشغول ذکر و دعا و قرآن شود؛
14- براى کسى که وضو دارد، مستحب است دوباره وضو بگیرد؛
15- براى شخص جنب اگر مى خواهد چیزى بخورد.

(عروة الوثقى، فى وضوئات المستحبة، مساله 2 و توضیح المسائل، مساله 323)


 برگرفته از:
احکام نماز (وقت‏شناسى، قبله‏شناسى، و پوشش)
محمد وحیدى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۵۹
سید ..
يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۱۷ ق.ظ

این نماز را ترک نکن!


آن روزى که بناى کشف حجاب شد، رضاخان دستور داده بود افرادى که جزء روساء بودند مثل رئیس نظمیه و غیره باید اول کشف حجاب کنند. هر شب نوبت یکى بود، مثلاً امشب رئیس نظمیه، شب دیگر رئیس امنیّه، شب دیگر شهردارى، و هر شبى یکى بود شب به شب. آن وقت زن آن رئیس مکّشفه مى شد و اطراف او را زن ها مى گرفتند. زمانى که آیة الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى (1274 - 1355 ه‍.ق) مى خواست براى نماز مغرب و عشاء به حرم برود. در خیابان تظاهر مى کردند که جاى سوزن انداختن نبود. حاج شیخ طبق معمول هر شب باید از توى این جمعیت براى نماز مغرب و عشاء عبور کند. و این مراسم مخصوصاً همان وقتى اجرا مى شد که زمان عبور ایشان بود. خودش فرمود: من که دیدم این وضعیّت است، فکر کردم رفتن به نماز مغرب عشاء را ترک کنم. من که نمى توانم نهى از منکر کنم و باید از اینجا هم عبور کنم. و اینها هم سر راه من این کار را مى کنند. اگر حرف نزنم تقریر مى شود، مى گویند: پس اینکارها را قبول کرده! اگر حرف بزنم چطور با این شخص حرف بزنم! پس بهتر است که به نماز نروم. این چه نمازى است که من بروم. این فکر را با هیچ کس در میان نگذاشتم، خودم عهد کردم که نروم. طرف عصر که در اطاق خوابیده بودم دیدم درب باز شد و سیّدى با محاسن بلند آمد و گفت: این نماز را ترک نکن! من به این جهت دلم محکم شد.

(مجله حوزه، مصاحبه با آیة الله اراکى ره، شماره 12.)


 برگرفته از:
نماز خوبان (حکایات و داستانهایى از دانشمندان و فرزانگان )
على احمد پور ترکمانى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۱۷
سید ..
سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۱۱ ق.ظ

وصیّت لقمان حکیم به فرزندش


لقمان حکیم به فرزندش وصیت کرد و فرمود: که اى فرزند، چهار صد پیغمبر را ملاقات کردم و چهار هزار کلمه حکمت از آنها یاد گرفتم و از آن چهار هزار کلمه، چهار صد کلمه را اختیار کردم و از آن چهار صد کلمه، چهل کلمه را، و از آن چهل کلمه، هشت کلمه را اختیار کردم و آن هشت کلمه این است:

دو چیز را فراموش کن:
1 - اگر به کسى نیکى کردى.
2 - اگر کسى به تو بدى کرد.

دو چیز را فراموش نکن:

1 - یاد خداى سبحان.
2 - یاد مرگ.

چهار چیز را در چهار موقع خود انجام ده:
1 - وقتى سر سفره نشستى مواظب دهانت باش. (مواظب حلال و حرام)
2 - وقتى به خانه کسى رفتى مواظب چشم خود باش.
3 - هنگامی که در میان مردم هستى مواظب زبانت باش.
4 - هرگاه مشغول نماز شدى، قلبت را حفظ کن.

(پندهاى جاویدان، ص 225.)


 برگرفته از:
نماز خوبان (حکایات و داستانهایى از دانشمندان و فرزانگان )
على احمد پور ترکمانى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۱۱
سید ..
سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳ ق.ظ

رازهاى وضو


رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) بعد از نماز صبح بین الطلوعین، در مسجد مى نشستند و به سؤالات مردم پاسخ مى دادند. روزى دو نفر نوبت گرفتند تا در محضر حضرت سؤالاتى مطرح کنند. پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله) فرمودند: من بگویم شما براى چه آمده اید یا شما خود مى گوئید؟ عرض ‍کردند یا رسول الله شما بفرمائید؟ فرمودند: یکى براى یاد گرفتن مسائل حج آمده است و دیگرى براى سوال و آموختن مسائل وضو گرفتن. آنگاه جواب سؤال ها را چنین بیان فرمودند: امّا معناى وضو گرفتن:
شستن صورت در وضو یعنى، خدایا هر گناهى که با این صورت انجام دادم آن را شستشو مى کنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانى پاک سر بر خاک بگذارم. شستن دست ها در وضو یعنى، خدایا! از گناه دست شستم و گناهانى را که با دستم مرتکب شده ام تطهیر مى کنم. مسح در وضو یعنى، خدایا! از هر خیال باطل و هوس خام که در سر پروانده ام سرم را تطهیر مى کنم و آن خیال هاى باطل را از سر بدور مى اندازم. مسح پا یعنى، خدایا! من از جاى بد رفتن پا مى کشم و این پا را از هر گناهى که با آن انجام داده ام تطهیر مى کنم. اگر کسى بخواهد نام مبارک حق تعالى را بر زبان آورد باید دهان را تطهیر کند. مگر مى شود با دهان ناشسته انسان نام خدا را ببرد. باید دهان را با آب مضمضه کند و بشوید. این گوشه اى از اسرار وضو گرفتن است. اگر ما مى بینیم از نماز لذت نمى بریم و از عبادت لذت نمى بریم براى آن است که به این اسرار آشنا نیستیم. آنها که از عبادت لذت مى برند چیزى را به این عبادت تبدیل یا تعویض نمى کنند. اینکه مى بینیم ما نماز مى خوانیم و چیزى از نورانیت احساس نمى کنیم براى آن است که نماز را با آداب و اسرار آن نخواندیم. خاصیت نماز در معرفت باطن آن است.

(اسرار عبادات، آیة الله جوادى آملى ، ص 20 و 21)


 برگرفته از:
نماز خوبان (حکایات و داستانهایى از دانشمندان و فرزانگان)
على احمد پور ترکمانى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۵۳
سید ..
يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۱۶ ب.ظ

شکوه نمازى که خوانده نشد!!


مامون، خلیفه عباسى که امام رضا(علیه السلام) را مجبور به قبول ولایتعهدى نموده بود، روز عید فطر از امام درخواست کرد تا نماز عید را بخواند. امام، ابتدا نپذیرفت، اما مامون اصرار داشت که نماز فطر را حتما باید امام بخواند. سرانجام امام به شرط آنکه نماز را به سنت پیامبر(صلى الله علیه و آله) و حضرت على (علیه السلام) بخواند، قبول نمود. مامون که به علت فکر قاصر شرط امام را در نیافت، آن را پذیرفت و گفت هر طور که مى خواهید عمل کنید.
مامون سفارش کرد که فرماندهان و مردم در کنار منزل امام باشند و در معیت ایشان به مصلا بروند. مردم از اول صبح کنار خانه آن حضرت گرد آمدند، به طورى که راهها از کثرت جمعیت بسته شد و زنان و مردان، پشت بام ها را پر کردند.
یاسر مى گوید: آفتاب که برآمد، امام برخاست و غسل کرد، عمامه سفیدى بر سر گذاشت و لباسش را بالا زد و فرمود همه همراهان نیز مانند امام عمل نمایند. بدون پاى افزار و پیاده از منزل خارج شد. ما هم پشت سر امام حرکت کردیم. امام ابتدا سر بلند کرد و چهار مرتبه گفت الله اکبر. احساس کردیم آسمان و زمین با او هم صدا شده اند. هیبت و هیمنه امام گویى رعبى در دل فرماندهان مسلح افکنده بود که مات و حیرت زده مجذوب حرکات امام بودند. امام باز لب به تکبیر گشود و ما هم صدا با امام تکبیر گفتیم. صداى تکبیر، همراه با ضجه و فریاد مردم در هم آمیخت و شهر را به لرزه در آورد. امام چند قدم بر مى داشت و مى ایستاد و سه بار تکبیر مى گفت و ما هم تکرار مى کردیم. گویى هم چیز به امام اقتدا کرده بودند.
حرکت پر شکوه امام(علیه السلام) و همراهان را فضل بن سهل به مامون خبر داد. مامون که از این حرکت بنیان کن احساس خطر مى کرد، کسى را فرستاد تا نگذارد امام رضا (علیه السلام) به مصلا برسد. امام(علیه السلام) وقتى پیغام مامون را شنید و دید که نخواهند گذاشت نماز عید فطر را بخواند، بر مرکبى سوار شد و به منزل بازگشت.



 برگرفته از:
بهترین پناهگاه (حکایات و داستانهاى نماز)_رحیم کارگر محمدیارى




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۱۶
سید ..
چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ب.ظ

امام خمینى (ره) و اهمّیت نماز


از قول فرزند امام نقل شده است:
روز اولى که شاه رفت، ما در نوفل لوشاتو بودیم. نزدیک به سیصد الى چهارصد خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند. تختى گذاشتند و امام روى آن ایستادند. تمام دوربین ها کار مى کرد. قرار بود هر چند نفر خبرنگار یک سؤال بکنند. دو سه سؤال از امام شد که صداى اذان ظهر شنیده شد. بلافاصله امام محل را ترک کردند و فرمودند: وقت فضیلت نماز ظهر مى گذرد. تمام حاضرین از این که امام صحنه را ترک کردند، متعجّب شدند. کسى از امام خواهش کرد چند دقیقه اى صبر کنید تا حداقل چهار پنج سؤال دیگر بشود. امام با عصبانیّت فرمودند: به هیچ وجه نمى شود، و رفتند. (سیماى فرزانگان، ص 159)


 برگرفته از:
چهل داستان درباره نماز و نماز گزاران_یدالله بهتاشى


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۱۸
سید ..
سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۴۱ ب.ظ

نظر سیبریل برت روان شناس انگلیسى در مورد نماز


در هر حال، آرامش حاصل از نماز مورد تایید و حتى تاکید روانشناسان و دانشمندان بسیارى نیز مى باشد که این خود بیانگر جایگاه برجسته و اهمیت فوق العاده این ارتباط روحانى با مبدا و منشا هستى براى آدمى مى باشد.
سیبریل برت روان شناس انگلیسى مى گوید: ما به واسطه نماز مى توانیم وارد آن چنان محیط گسترده اى از نشاط عقلانى بشویم که در شرایط عادى، یاراى وصول بدان را نداریم. (قرآن و روانشناسى/362.)


 برگرفته از:
چرا نماز بخوانیم_امیر رجبى


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۴۱
سید ..
دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۱۳ ب.ظ

رکوع برای خدا


قال الصادق (علیه السلام):

لایرکع عبدلله رکوعا على الحقیقة، الا زینة الله تعالى بنور بهائه و اظله فى ضلال کبریائه و کساه کسوة اصفیائه؛

(مصباح الشریعه، ص 14)


امام صادق (علیه السلام) میفرماید:

هیچ بنده اى براى خدا به حقیقت رکوع نکند، مگر آن که خداوند تعالى او را به نور جمال خود بیاراید و در سایه کبریایى اش جاى دهد و جامه برگزیدگانش بپوشاند.


 برگرفته از:
جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد اول)
عباس عزیزى



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۱۳
سید ..
دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۰۵ ب.ظ

مکانهاى مکروه براى نماز

مکان هایی که نماز خواندن در آنجا کراهت دارد عبارتند از:

1. حمام.
2. زمین نمکزار.
3. مقابل درى که باز است.
4. در جاده، خیابان، کوچه، اگر براى کسانى که عبور مىکنند زحمت نباشد و اگر زحمت باشد، حرام است، ولى نماز باطل نمىشود.
5. مقابل آتش و چراغ.
6. در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد.
7. روبروى عکس ومجسمه انسان وحیوان مگر روى آن را بپوشانند.
8. در قبرستان.
9. مقابل چاه و چالهاى که محل بول است.


 برگرفته از:
پرواز با نماز (محمد حصارى)




جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۰۵
سید ..